Hälsofördelar med att cykla till jobbet

Dags att plocka fram cykeln om du inte redan gjort det! Om du inte bor alltför långt från jobbet är väl cykeln ett självklart val. Många bortprioriterar regelbunden träning av tidsskäl. Men med den goda vanan att cykla till och från jobbet får du den motion du behöver utan att det kostar tid. Det går inte att blunda inför fördelarna. Du bidrar till bättre miljö, du spar pengar, du blir friskare. Även om du jämför med andra fysiska aktiviteter ger just cykling enastående hälsoresultat.

hälsofördelar med cykling

  1. Risken för flera farliga sjukdomar minskar drastiskt. Forskare har följt 250 000 människor under fem år och studerat deras hälsa. Resultatet blev häpnadsväckande. Risken för cancer, diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar minskar dramatiskt jämfört med ett mer stillasittande färdmedel. Särskilt uppseendeväckande var cyklingens förmåga att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar där riskerna minskade med 52 %. Risken att drabbas av dödlig cancer minskade med 40 %. Cykelpendlar du till jobbet halverar du alltså risken med att dö i förtid.
  2. Minnet och koncentration ökar. Fysisk aktivitet skapar bättre kopplingar mellan hjärnans olika delar. Alla funktioner i hjärnan förbättras. I takt med att vi blir äldre krymper hjärnans minnescentrum. Med regelbunden motion bromsas den utvecklingen. Ökad minnes- och koncentrationsförmåga gör dig mer effektiv och du kan prestera mer. Studier visar att risken för demenssjukdomar minskar med 40% med så lite som 30 minuters daglig fysisk aktivitet.
  3. Fysisk aktivitet stärker kroppens försvar mot stress. Hälsosam mat, vila och regelbunden motion sänker stressnivåerna. När du håller dig i form och har en god kondition blir du starkare både psykiskt och fysiskt. Du blir mindre känslig för stress. Biltrafik med långa köer, att hålla koll på väder och väglag, gående, cyklister och andra medtrafikanter är situationer då stressnivåerna kan höjas. Även i kollektivtrafiken med trängsel, förseningar och höga ljud. Cyklar du till jobbet både tränar du upp kroppens stressförsvar, samt undviker situationer som höjer stressnivåerna.
  4. Håll vikten. Övervikt kan leda till fetma, som ökar risken för andra sjukdomar. Den goda vanan att cykla till jobbet kan kännas mindre tungt än att ge sig ut i joggingspåret efter jobbet. Cykling är en effektiv kaloriförbrännare. Samtidigt visar studier att det är bättre att vara överviktig och vältränad, än smal och otränad.
  5. Endorfinet, vilket anses vara kroppens eget morfin, kallas ibland ”lyckohormonet”. Det frigörs när vi äter god mat, vid sex och fysisk aktivitet. Endorfin är smärtstillande, rogivande och lyckogivande. Det stimulerar också en höjning av dopaminet i hjärnans belöningssystem. Många som tränar regelbundet vittnar om ett ”endorfinpåslag”, ungefär som ett lyckorus. Du känner dig glad, och aldrig får du så goda idéer som efter ett träningspass.
  6. Cykling förbättrar syreupptagningsförmågan. När du får upp pulsen stärks hjärtmuskeln, som då orkar pumpa runt en större mängd syrerikt blod. Du blir piggare och orkar mer. Det gäller också sexlivet. Män som tränar regelbundet uppvisar en minskad risk för impotens.
  7. Musklerna stärks. Med ökad muskelmassa kan du bättre bära upp kroppen och avlasta utsatta delar, till exempel ryggen. Ledband, senor och ligament stärks också.

Du blir gladare och piggare och friskare. Kroppen blir starkare, du orkar mer både psykiskt och fysiskt. Vad väntar du på? Pumpa däcken, olja kedjan och upp i sadeln!

7 hälsofördelar med cykling

Cykel + festival = cykelfestival, typ

Cykelträning i alla ära men man måste ju har roligt även utanför träningen också. Ett utmärkt sätt att förena nytta med nöje är att åka på en cykelfestival eller varför inte en konstfestival där bilar är förbjudna och cykel är smidigaste sättet att transportera sig mellan de konstverken på det stora festivalområdet. Här kan du hitta tips på några av alla de cykelfestivaler som arrangeras innanför Sveriges gränser och ute i andra delar av världen. Hoppa i cykelskorna, ta på hjälmen och häng med!

Fortsätt läsa ”Cykel + festival = cykelfestival, typ”

Kadens – vad är det och varför är det så viktigt?

Alla som ägnar sig åt någon form av seriös cykelträning kommer förr eller senare i kontakt med begreppet kadens. För den som inte är insatt i cykelsporten och cykling kan kadens vara ett krångligt begrepp som det inte finns någon riktigt enkel förklaring på. I den här artikeln ska vi försöka få det hela att bli lite tydligare, förhoppningsvis solklart.

Fortsätt läsa ”Kadens – vad är det och varför är det så viktigt?”

Fatbike – vad är det?

Du har kanske sett cyklarna med däck som påminner om antika cyklars ballongdäck, fast rejält överdimensionerade sådana. Det är sannolikt en så kallad fatbike du har sett och ägaren är troligen en hängiven freeride-cyklist eller helt enkelt en person som vill kunna cykla året runt, oavsett underlag.

Med en fatbike kan man ta sig fram i stort sett överallt, i snö, över en myr, i strandsand, nerför steniga backar eller på smala skogsstigar. Den största vinsten med en fatbike är kanske känslan av snö yrandes upp i ansiktet en solig vinterdag när himlen är klarblå och snön bländande vit. Med en fatbike finns det i princip inga begränsningar för den som älskar att cykla i olika typer av terräng och miljöer.

Vad är då en fatbike?

Det här helt enkelt en cykelmodell som är specialtillverkad för underlag som cyklister normalt sett håller sig på mils avstånd ifrån. Vem vill halka runt i snön med en cykel eller försöka kämpa sig fram i djup och lös sand? Lösningen på problemet är en ”fatty” eller ”tjockiscykel” som de populärt kallas. Den robusta konstruktionen och stora däck med extrem volym gör att cykeln får ett maximalt flyt på så gott som alla underlag och dessutom klarar att stå emot de flesta väderförhållanden. Du kan ju själv tänka dig vilka möjligheter som dyker upp ihop med en sådan här cykel. Är du less på att åka längdskidor, löpträna med dubbar eller skulle kunna spy på tristessen av att bara träna på löpband för att det är snorhalt ute? Har du en fatbike är det bara att hoppa i cykelskorna, ta på hjälmen och ett par handskar och ge sig ut på ett pass. Med en fatty kan du, om du vågar, prova att cykla från toppen till botten av alpinbacken.

Mer varierad och roligare sommarträning

Det är inte bara på vinterhalvåret som det går att nyttja en fatbike till max. Hur ofta kör du inte samma runda när du cykeltränar just för att det är den enda rundan som finns tillgänglig på grusväg som däcken på din cykel klarar av? Med en fatbike får du näst intill oändliga träningsmöjligheter i och med att du bara kan svänga av vägen och cykla rakt ut i skogen om du vill. Du kan cykla kors och tvärs, upp och ner för backar, på små stigar och ut över myrmark om du vill det. Det är i princip bara din fantasi som sätter gränser för var du tar dig fram. Tänk att ta en cykelrunda på stranden och bygga mindre hopp och rails av stenar och gamla stockar och sedan ta ett skönt dopp innan man cyklar tillbaka hem. Inte dumt alls, eller? Självklart går det även att använda en fatbike för att pendla till och från jobbet eller cykelturer som inte har så mycket med träning att göra. Men det är i terräng som en fatbike kommer till sin fulla rätt och får dig att upptäcka helt nya träningsrundor.

Att cykla i Dubai

Aktiva semestrar har blivit mer och mer populärt, samtidigt som intresset för att upptäcka nya städer på två hjul också ökat.Många är de som kombinerar passionen för cykling med passionen för att resa.Vid många av de mest populära semesterländerna, och semesterorterna, finns cykling som bra alternativ till aktivitet. Det blir allt vanligare att man erbjuds hyra väl utrustade cyklar och att det finns bra cykelvägar eller cykelleder att ta sig fram på.

Fortsätt läsa ”Att cykla i Dubai”

Cykelns inställningar och storlek

När du ska köpa ny cykel är det inte bara på vilket underlag som du tänker använda cykeln på mest som är väsentligt. Det gäller även att hitta en cykel som har rätt storlek för att passa dina fysiska förutsättningar och som är bekväm att cykla på. Följ med i vår guide där vi tar upp några riktlinjer som är bra att tänka på vid ett cykelköp.

Välj rätt ramstorlek

Alla cyklar har en ramstorlek och dessa ramstorlekar är en bra utgångspunkt för vilken storlek du ska ha i förhållande till din längd. Precis som med kläder kan samma storlekar skilja sig åt från märke till märke, varför det optimala alltid är att prova cykeln i butiken. Ramarna kan till exempel vara lika höga men längden på överröret kan variera. Om du hamnar mitt emellan två olika ramstorlekar är det dina personliga preferenser som får avgöra ditt val. En mindre storlek ger dig en lättmanövrerad och snabb cykel, perfekt om du föredrar snabba accelerationer och manövrar samt teknisk cykling. Med en större ramstorlek får du en mindre upprätt sittställning vilket gör att cykeln blir jämn och mer stabil i högre farter. Det ger dig bättre stabilitet i exempelvis utförsbackar men du får även en cykel som är något mer svårmanövrerad. Här spelar även längden på din överkropp in, välj den större ramstorleken om du har en lång överkropp och tvärtom.

Ställ in cykeln så den passar dig

Det finns några allmänna råd gällande inställning av en nyinköpt cykel. Felaktiga inställningar kan göra att du drar på dig skador och cykeln kommer inte heller att vara bekväm att använda. Följande inställningar passar de flesta cyklister:

  • Sadelhöjden är viktig eftersom en för hög sadel kan ge knäprolem och en för utsträckt sittställning. När du sitter normalt och bekvämt på sadeln ska du kunna ha hälen på pedalen när den är i sitt lägsta läge. Använder du cykelskor och klickpedaler kan det vara bra att sänka sadeln något för att få en rundar trampväg.
  • Sadelns längdinställning och vinkel
    Det här är nästan lika viktigt som sadelhöjden. För att din sittställning ska bli optimal bör du justera hur långt bak eller fram sadeln ska vara. Du lossar bultarna som sitter under sadeln för att flytta den antingen framåt eller bakåt. När sadeln är i rätt läge ska du ha en lodrät linje från knäets och rakt genom pedalaxeln när du sitter på cykeln och pedalerna är i vågrätt läge.
  • Höjden på styret och hur långt du vill ha det från sadeln är en smak- och vanesak. Prova dig fram och välj den sittställning som känns bekväm och som passar dig.
  • Broms- och växelreglage är något som många glömmer av att ställa in fast de påverkar din ergonomi när du cyklar. Även här får du prova dig fram och flytta reglagen inåt, utåt, uppåt och neråt i olika vinklar för att hitta det som passar dig bäst. Trots att man inte tror det kan små ändringar göra stora skillnader för cykelglädjen. Om du inte kan göra justeringarna själv, ta hjälp av en cykelhandlare eller cykelreparatör.

När de här inställningarna är gjorda är det bara att ge sig ut njuta av friheten och den gratis träningen som en cykeltur ger.

Träna inför Vätternrundan

Har du funderingar på att cykla Vätternrundan? Eller kanske redan anmält dig till nästa år? Då är det ett gyllene läge att börja uppladdningen nu. Om det är första gången du ska cykla kan det vara svårt att veta hur man ska lägga upp träningen för att ta sig runt den avlånga sjön och orka backarna. Här kommer några tips som kanske kan vara till hjälp på vägen.

Fortsätt läsa ”Träna inför Vätternrundan”

8 tips för att undvika att avslöjas som nybörjare inom cykling

Cykling har blivit en alltmer populär sport och många ser fördelarna med cykelträning, som i jämförelse med andra träningstyper är en relativt billig sport. När man börjar med något nytt och inte är så bra, det mesta här i livet kräver som bekant lite träning, kan det vara skönt att inte sticka ut så mycket. Men i vår iver att köpa rätt utrustning för att smälta i gänget blir effekten ofta den rakt motsatta. Den önskade diskreta framtoningen skriker nybörjare lång väg. Om du vill undvika att hamna i denna något prekära situation kan du här, med glimten i ögat, ta del av några tips som kommer hjälpa dig på vägen.

Få lite koll på cykling

Här nedan kommer åtta tips som inte kommer få dig att se ut som något du inte är, det vill säga varken nybörjare eller proffs.

  1. Inga proffskläder. Det finns få saker som skriker så mycket nybörjare som en full mundering av lagkläder. Och då menar vi allt från hjälm till skor. Ta inte på dig kläder för ett lag du inte tävlar för och framförallt lägg pengarna på något roligare som är ditt eget.
  2. Välj och köp välsittande kläder. Cykling är en sport med tighta kläder och det kan kännas lite konstigt i början. Men det är bara att vänja sig, för den här sporten handlar om aerodynamik. Undvik alltså allt vad lössittande kläder heter eftersom de kommer bli som ett segel när du cyklar.
  3. Köp en ordentlig och cool hjälm. Prova många och välj en som passar ditt huvud, din åkstil och dina kläder.
  4. Inga oljiga taggar. Svarta taggiga märken på ena eller båda vaderna är riktiga nybörjarmissar. Dels visar det att du inte har koll på hur man oljar en kedja och dels att du har noll koll på cykeln och benen.
  5. Raka benen. Det sägs att en seriös cyklist rakar benen för att få optimal aerodynamik. Det finns inga som helst belägg för att det här är sant. Vissa saker får man bara acceptera för det bara ska vara så.
  6. Pimpa cykeln rätt. Det finns mängder av tillbehör avsedda för att få en cykel att se cool ut. Inte sällan har de rakt motsatt effekt. Undvik generalfelen att ha en sadelväska som är stor nog för din sadel eller att hänga på två eller fler vattenflaskor på cykeln.
  7. Glöm reflexerna. De flesta nya cyklar levereras med reflexer, vilket är bra men de är bara ett krav om du cyklar i mörker och det tänker du kanske inte göra. Reflexer i hjulen är ett tydligt nybörjarmisstag, så bara montera bort dem.
  8. Träna på att koppla i och loss dina fötter från pedalerna. Pedaler med clips är ett måste om du inte vill se ut som en nybörjare. Klicket ska sitta i ryggmärgen så att du undviker pinsamheter som att trilla bara för att du inte kommer loss från pedalerna.

Har roligt när du cyklar

Till syvende och sist är ingenting som inte är roligt lockande. Glöm därför inte bort att ha roligt när du cyklar. Ju mer du kommer in i gemenskapen i träningsgänget desto roligare kommer du att ha.

Cykelutrustning – vad behöver du?

När du har införskaffat en cykel som är anpassad efter underlaget som du tänker cykla på, finns det utrustning som gör att cyklingen blir lättare, roligare och kanske framförallt mer bekväm. Det finns mycket utrustning att välja mellan och här tar vi upp det viktigaste som du behöver för en riktigt rolig cykelsäsong.

Innan vi går in på själva listan börjar vi med den utrustningen som bör vara en självklarhet för alla, hjälmen. Välj en hjälm som har rätt storlek, det vill säga den sitter fast på dit huvud, och som sitter bekvämt. Anpassa också hjälmen efter vilken typ av cykling du ägnar dig åt. Cyklar du på asfalt och i stadstrafik kan en hjälm av airbag-typ vara det bästa valet. Tänker du ägna dig åt downhill och MTB behöver du en helt annan typ av hjälm med hårdare skal eftersom krafterna och farterna bli högre. Oavsett vilken välj du har, byt ut den om du har kört och vält med den eller slagit i den någonstans eftersom den kan ha skador som inte syns. Osynliga sprickor kan kosta dig livet nästa gång du kör omkull.

Skydd, glasögon och handskar

Om du ägnar dig åt downhill eller kör mycket i skogen är det smart att investera i lite extra skydd utöver en rejäl hjälm. Armbågsskydd, knäskydd och ett överkroppsskydd, som täcker ryggrad, bröst och axlar från skador är att rekommendera tillsammans med glasögon. Ett par glasögon skyddar inte bara mot sol och vind när du cyklar utan hindrar även att du får grus, smuts och grenar i ögonen när du cyklar. Det gäller samma sak med glasögon som med hjälm, välj ett par som passar den typ av cykling du ägnar dig åt. Cyklar du både i skogen och på asfalt, investera i ett par olika sorters glasögon. Förutom skydd och glasögon är även handskar något som många cyklister använder sig av när det är ute på sina rundor. Med handskar får man dels ett bättre grepp om styret och dämpning av de vibrationer som uppstår under cyklingen och dels skyddar de dina händer från skrubbsår om du skulle ha oturen att välta. Cyklar du i terräng kan det även vara skönt med lite mer rejäla handskar som skyddar fingrarna från snärtande grenar. Ett par handskar gör också att du håller värmen i händerna om det är kallt ute.

Cykelbyxor och cykelskor

Alla som har provat att cykla en längre tid vet att ett par cykelbyxor är en given och mycket bra investering. Oavsett vilken modell av cykelbyxor du väljer finns det några saker som är bra att ha i åtanke. Vadderingen i grenen, padding, skiljer sig mellan de olika modellerna och tillverkarna. Padding kan ha olika längd och tjocklek samt vara anpassad för kvinnors anatomi och för mäns anatomi. Här finns det ingen genväg utan du får helt enkelt prova dig fram tills du hittar en modell som du trivs med och som passar. Det finns även shorts med padding om du inte vill ha åtsittande cykelbyxor. Ett tips är också att strunta i underkläder. Cykelbyxor med paddning är nämligen tillverkade för att vara närmast kroppen och de allra flesta modeller är tillverkade med antibakteriellt medel som gör att de inte blir ofräscha.

När det gäller skor är den vanligaste frågan, ska de gå att sätta fast i tramporna eller inte. Det är en smaksak men du får avsevärt mycket bättre kraftöverföring och kontroll med fastsittande skor. Dessutom nyttjar du fler muskelgrupper i benen om dina fötter sitter fast i tramporna. Glöm inte att kontrollera så att skornas fästen passar i tramporna innan du köper dem. Skorna ska sitta tight men bekvämt på foten – tårna får inte domna bort – för du ska ha dem på dig i många timmar.