Dags att plocka fram cykeln om du inte redan gjort det! Om du inte bor alltför långt från jobbet är väl cykeln ett självklart val. Många bortprioriterar regelbunden träning av tidsskäl. Men med den goda vanan att cykla till och från jobbet får du den motion du behöver utan att det kostar tid. Det går inte att blunda inför fördelarna. Du bidrar till bättre miljö, du spar pengar, du blir friskare. Även om du jämför med andra fysiska aktiviteter ger just cykling enastående hälsoresultat.

hälsofördelar med cykling

  1. Risken för flera farliga sjukdomar minskar drastiskt. Forskare har följt 250 000 människor under fem år och studerat deras hälsa. Resultatet blev häpnadsväckande. Risken för cancer, diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar minskar dramatiskt jämfört med ett mer stillasittande färdmedel. Särskilt uppseendeväckande var cyklingens förmåga att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar där riskerna minskade med 52 %. Risken att drabbas av dödlig cancer minskade med 40 %. Cykelpendlar du till jobbet halverar du alltså risken med att dö i förtid.
  2. Minnet och koncentration ökar. Fysisk aktivitet skapar bättre kopplingar mellan hjärnans olika delar. Alla funktioner i hjärnan förbättras. I takt med att vi blir äldre krymper hjärnans minnescentrum. Med regelbunden motion bromsas den utvecklingen. Ökad minnes- och koncentrationsförmåga gör dig mer effektiv och du kan prestera mer. Studier visar att risken för demenssjukdomar minskar med 40% med så lite som 30 minuters daglig fysisk aktivitet.
  3. Fysisk aktivitet stärker kroppens försvar mot stress. Hälsosam mat, vila och regelbunden motion sänker stressnivåerna. När du håller dig i form och har en god kondition blir du starkare både psykiskt och fysiskt. Du blir mindre känslig för stress. Biltrafik med långa köer, att hålla koll på väder och väglag, gående, cyklister och andra medtrafikanter är situationer då stressnivåerna kan höjas. Även i kollektivtrafiken med trängsel, förseningar och höga ljud. Cyklar du till jobbet både tränar du upp kroppens stressförsvar, samt undviker situationer som höjer stressnivåerna.
  4. Håll vikten. Övervikt kan leda till fetma, som ökar risken för andra sjukdomar. Den goda vanan att cykla till jobbet kan kännas mindre tungt än att ge sig ut i joggingspåret efter jobbet. Cykling är en effektiv kaloriförbrännare. Samtidigt visar studier att det är bättre att vara överviktig och vältränad, än smal och otränad.
  5. Endorfinet, vilket anses vara kroppens eget morfin, kallas ibland ”lyckohormonet”. Det frigörs när vi äter god mat, vid sex och fysisk aktivitet. Endorfin är smärtstillande, rogivande och lyckogivande. Det stimulerar också en höjning av dopaminet i hjärnans belöningssystem. Många som tränar regelbundet vittnar om ett ”endorfinpåslag”, ungefär som ett lyckorus. Du känner dig glad, och aldrig får du så goda idéer som efter ett träningspass.
  6. Cykling förbättrar syreupptagningsförmågan. När du får upp pulsen stärks hjärtmuskeln, som då orkar pumpa runt en större mängd syrerikt blod. Du blir piggare och orkar mer. Det gäller också sexlivet. Män som tränar regelbundet uppvisar en minskad risk för impotens.
  7. Musklerna stärks. Med ökad muskelmassa kan du bättre bära upp kroppen och avlasta utsatta delar, till exempel ryggen. Ledband, senor och ligament stärks också.

Du blir gladare och piggare och friskare. Kroppen blir starkare, du orkar mer både psykiskt och fysiskt. Vad väntar du på? Pumpa däcken, olja kedjan och upp i sadeln!

7 hälsofördelar med cykling