Kadens – vad är det och varför är det så viktigt?

Alla som ägnar sig åt någon form av seriös cykelträning kommer förr eller senare i kontakt med begreppet kadens. För den som inte är insatt i cykelsporten och cykling kan kadens vara ett krångligt begrepp som det inte finns någon riktigt enkel förklaring på. I den här artikeln ska vi försöka få det hela att bli lite tydligare, förhoppningsvis solklart.

Så väl ambitiösa motionärer som de som planerar att starta i Cykelvasan, Vätternrundan eller liknande långlopp kan ha stor nytta av att veta vad kadens är och hur det kan påverka dina förutsättningar för att genomföra ett cykellopp utan att vara fullständigt slut efteråt, fast du har tränat ordentligt.

Vad är kadens?

Låt oss börja med att reda ut själva definitionen på kadens. Kadens är kort och gott antalet trampvarv per minut. Effekt är i det här fallet detsamma som kraft över tid, hur hårt du trampar på cykeln och hur ofta du gör det. Det innebär att du kan driva en cykel framåt antingen genom att ta i mycket och trampa långsamt eller genom att öka ansträngningen och trampa snabbare, och oavsett vad du väljer genereras samma uteffekt. Vilken variant som blir jobbigast och ger cykeln högst fart beror på flera olika faktorer. Förhållandet mellan kraft och tramphastighet brukar beskrivas med hjälp av en kurva, så kallat kurvlinjärt. Det innebär att om du ändrar en parameter så kommer den att påverka hela det fysiologiska systemet och väljer du dessutom att stoppa in prestation och uthållighet i ekvationen blir det ännu klurigare. Hög kadens är dock ett krav för att du ska kunna uppnå riktigt hög effekt, vilket innebär att för att cykla fort måste du kunna trampa med en hög frekvens. Duktiga spurtare och velodromcyklister arbetar på hög frekvens och måste kunna klara av hög kadens.

Kontrollera och dokumentera din kadens

Om du vill ta reda på vilken kadens du har för att eventuellt kunna förbättra den behöver du ta reda på vilken kadens du har och dokumentera den över tid. För att få hjälp med det kan du satsa på ett par Vector-pedaler med inbyggd sensor och som samlar in data till dig. Den perfekta tramptekniken varierar dock från person till person eftersom vi alla har olika fysiska förutsättningar. Olika muskler arbetar helt enkelt olika effektivt vid olika hastigheter och beter sig dessutom olika om det är i början av ett träningspass eller i slutet. Av den anledningen behöver du mäta och samla in data om din kadens vid flera olika tillfällen. Eftersom prestationsförmågan inte blir bättre bara för att du korrigerar sitt rörelsemönster på cykeln är det oftast bäst att cykla på en kadens som känns bra. Men du bör vara medveten om att känsla också kan bero på och påverkas av tillvänjning, vilket innebär att du blir det du tränar. Tränar du bara sprint får du en hög kadens vid ett lågt motstånd och om du tränar med högt motstånd får du en lägre kadens. Det optimala här är att träna allsidigt, till exempel triathlon-träning eller tempoloppsträning, eftersom det kommer göra att du blir bekväm med att cykla på hög såväl som låg kadens.